جانی آیو، مغز متفکر اپل
آنچه در این مطلب خواهید خواند
وقتی از انقلاب در دنیای فناوری و طراحیهای نوآورانه حرف میزنیم، یکی از بزرگترین نامها و پرچمداران این انقلاب، جانی آیو Jony Ive است. کسی که آینده متفاوتی را برای بشر رقم زد. جانی آیو به عنوان یکی از چهرههای بسیار موثر و کلیدی در پشت صحنه موفقیت اپل، شناخته میشود. او نقش اساسی در شکل دادن به هویت این شرکت دارد و اثری غیرقابل انکار را در صنعت فناوری ثبت کرده است. ما در این بخش، به سفر جذاب جانی میپردازیم و بررسی میکنیم که چطور چشمانداز و تخصص طراحی او، اپل را به یک شرکت بیرقیب تبدیل کرد.
بیوگرافی جانی آیو
جانی آیو در 27 فوریه سال 1967 در چینگفورد لندن به دنیا آمد. او از همان سالهای کودکی، خلاقیت ذاتی خود را بروز داد. نکته جالب در مورد جانی این است که در اطراف خانه و محل زندگی او، همیشه اشیائی وجود داشت تا این پسر خلاق بتواند نبوغ ذهنی خودش را به دیگران نشان دهد. جانی همیشه مشتاق بود تا طرز کار لوازم مختلف را یاد بگیرد و از هر چیزی سر در بیاورد. علاقه او به طراحی صنعتی باعث شد تا در دانشگاه پلی تکنیک نیوکاسل که امروزه به آن Northumbria University گفته میشود، تحصیل کند. در واقع جانی لیسانس هنر در طراحی صنعتی خودش را از این دانشگاه دریافت کرد.
او علاقه بسیار زیادی به آثار دیتر رامز داشت و به شدت طرفدار فرهنگ مینیمالیستی بود. همین علایق او هم باعث ساخته شدن مسیر پیشرفت و شناخته شدن او شدند.
بعد از اتمام تحصیلات، آیو سفر حرفهای خود را در یک شرکت مشاوره طراحی مستقر در لندن به نام Tangerine آغاز کرد. در دوران کاری خود در این شرکت، او مهارتهای طراحی خودش را تقویت کرد و تواناییش در ساخت محصولات نوآورانه و کاربردی را به نمایش گذاشت. طراحیهای درخشان او توجه مدیر ارشد طراحی اپل، رابرت برونر را به خود جلب کرد و مدتی بعد، با یک فرصت سرنوشتساز سراغ Jony Ive رفت.
زندگی شخصی جانی آیو
در پشت صحنه تمام موفقیتهای جانی، زندگی شخصی او به هیچ وجه رسانهای نمیشود. فقط میدانیم که جانی با هدر پگ ازدواج کرده است و حاصل ازدواج آنها دو پسر است. آنها در حال حاضر در سانفرانسیسکو زندگی میکنند.
اطلاعات جذاب و جدیدی از این خانواده هم به بیرون نشر پیدا نکرده است، چون خود جانی بسیار روی حفظ حریم شخصی تاکید دارد و مانع از بروز اطلاعات شخصی او به دنیای رسانهها میشود.
پیوستن به خانواده اپل
در سال 1992، جانی آیو جهش بزرگی را در زندگی خود تجربه کرد و وارد مسیر مادامالعمر خود در اپل شد. نقش اولیه او در طراحی نمادینترین محصول اپل در آن زمان، یعنی Newton MessagePad بود. این همکاری واقعا مثمر ثمر بود و زمینه را برای مشارکتهای عالی آینده فراهم کرد. در طی سالها، سبک متمایز آیو و توجه بینظریش به جزئیات، زیباییشناسی کل مجموعه محصولات اپل را متحول کرد.
سهم آیو در موفقیت اپل قابل اغراق نیست. او به عنوان معاون ارشد طراحی، نقشی اساسی در ساخت iMac،iPhone و iPad ایفا کرد. تک تک این محصولات، اثرات فرهنگی بزرگی در دنیای تکنولوژی و فناوری ما داشتند و همچنان هم دارند. فلسفه طراحی آیو حول سادگی، ظرافت و عملکرد کاربر محور بود. با همین فلسفه هم تصویر آیندهنگرانه اپل را اصلاح کرد و این شرکت را به عنوان نمونهای از نوآوری پیشرفته را در جهان به نمایش گذاشت. هیچ کس نمیتواند نقش اساسی جانی را در احیای کمپانی اپل زیر سوال ببرد یا نادیده بگیرد. اپلی که تحت رهبری استیو جابز بود، تبدیل خط تولیدش از یک کمپانی معمولی به یک غول فناوری در جهان را مدیون آیو است.
فلسفه اصلی طراحی محصولات اپل از نظر جانی
یکی از فلسفههای اصلی جانی آیو، ادغام یکپارچه فرم و عملکرد است. از نظر او، طراحی فقط بعد زیباییشناسی ندارد. زیبایی یک محصول باید منجر به بهبود تجربه کاربری هم بشود. در غیر اینصورت ارزشمند نیست.
یکی از معروفترین نقلقولهای او در مورد تجربه کاربری را در ادامه مشاهده میکنید:
” وقتی محصولاتی را طراحی میکنید، به تجربهای که آن محصولات ایجاد میکنند هم فکر میکنید، اما عمیقترین دیدگاهها معمولا از درک افراد (تجربه کاربری) ناشی میشود.”
این حرف Jony Ive نشان میدهد که باید کاربر را در هسته فرآیند طراحی قرار دهیم. آیو اشاره میکند که عمیقترین ایده و دیدگاه به طراحی را از طریق طی کردن سفر کاربری میتوانیم بدست بیاوریم. دقیقا از همین فلسفه هم برای طراحی محصولات اپل استفاده کرد و باعث شد محصولات این شرکت از محصولات سرد و غیرشخصی، به محصولات شخصی و مورد نیاز کاربر تبدیل شوند.
برای اپل، همدلی به یک اصل راهنما تبدیل شده است و منجر به تولید محصولاتی میشود که از نظر احساسی کاربران خود را تحت تاثیر قرار میدهند. اپل با به کار بردن همین اصل، نشان داد که میتواند فراتر از مشخصات مهندسی قدم بردارد و اثر بزرگی روی احساسات خریداران محصولات خود داشته باشد. اپل با در نظر گرفتن ابعاد فیزیکی، عاطفی و روانی کاربران خود، محصولاتی را تولید میکند که به طور یکپارچه در زندگی آنها نفوذ خواهد کرد و باعث ایجاد ارتباط عمیق و وفادارسازی مشتریان میشود. برای اثبات این حرف هم میتوانید نظرات طرفداران اپل را در بین اطرافیان خود بپرسید. اغلب این افراد حاضرند نمونههای قدیمی گوشیهای موبایل آیفون را تهیه کنند اما سراغ دستگاههای اندروید نروند.
جانی آیو معتقد است یک طرح نباید توجه را به خود جلب کند، بلکه باید به عنوان پسزمینهی یک تجربه کاربری عالی خودش را نشان دهد. در واقع اولویت با تجربه کاربری است و برای اینکه محصولات ظاهر مناسبی هم داشته باشند، تصمیم گرفت محصولات اپل با سادگی و مشخصات شفاف خود شناخته شوند.
شما هیچ دکمه غیرضروری روی دستگاههای اپل نمیبینید یا رابطهای این دستگاهها کاملا مینیمالیستی هستند. اما از نظر UX، این محصولات کاملا با کارکتر و نیاز کاربران خود مچ میشوند.
جانی آیو؛ الهام بخش انقلاب UX
فلسفه Ive بسیار فراتر از محصولات اپل است و به طور کلی روی تغییر الگو در کل صنعت فناوری تاثیر داشت. اپل با تاکید بر UX معیاری را برای طراحان سراسر جهان تعیین کرد و نشان داده است که فناوری باید در خدمت بشیریت باشد نه برعکس. در حال حاضر، شرکتهای بیشماری درک نیازهای مردم را در اولویت قرار میدهند و تلاش میکنند که محصولات و تجربیاتی را ایجاد کنند که عمیقا در بین کاربران نفوذ کند و به نوبه خود، وفاداری مشتری و رشد برند را افزایش دهد.
میراث Jony Ive
از تاسیس استودیوی طراحی اپل تا راهنمایی نسل جدیدی از طراحان، تمام اقدامات او نشان میدهد که تاثیرات او در سراسر جهان و در تمام صنایع بازتاب داشتهاند. ما اثر مداوم و موجی کار او را بررسی میکنیم و در مورد اینکه چطور راه را برای مبتکران طراحی آینده هموار کرده است، بحث میکنیم.
نوآوری اغلب مترادف با پیشرفتهای تکنولوژی پیشگامانه است که دنیایی را که ما در آن زندگی میکنیم شکل میدهد. در حالی که بسیاری از ذهنهای نابغه به صنعت فناوری کمک کردهاند، موثرترین فرد جهان تکنولوژی، جانی آیو است.
در سال 2019، جانی بعد از 30 سال همکاری قابل توجه با اپل، یک شرکت طراحی مستقل به نام LoveFrom را تاسیس کرد. او در حال حاضر از اپل جدا شده است و خروج او پایان یک دوره طلایی را رقم زد. اما او فردی است که یک ردپای قدرتمند در صنعت فناوری بر جای گذاشته است. هنوز هم طراحان اپل، از ایدهها و فلسفههای جانی استفاده میکنند و اصطلاحا همان فرمان را پیش میبرند. اما چرا جانی از Apple جدا شد؟ در ادامه این مسئله را بررسی میکنیم.
جدایی آیو از Apple
جانی بیشتر از دو دهه، به عنوان بخش جداییناپذیری از موفقیت این شرکت شناخته میشد. اما در نهایت، در 27 ژوئن 2019، اعلام کرد که از این کمپانی جدا شده است.برخی از دلایلی که در این 4 سال عنوان شده است را در ادامه بررسی میکنیم.
- استقلال
در حالی که مهارت هنری جانی آیو به شکلگیری محصولات نمادین اپل کمک کرد، گمانهزنیها نشان میدهد که او آرزوی طراحیهای آزادانه و خلاقانهتر را داشت و با تاسیس شرکت خود، حالا این فرصت را دارد که مجموعه گستردهتری از پروژهها را فراتر از محدودیتهای برند اپل پیش ببرد. این جدایی ممکن است فقط کاتالیزوری برای شروع یک سفر خلاقانه جدید باشد.
- رکود نوآوری
در طول دهه گذشته، منتقدان زیادی میگویند که محصولات اپل دچار فقدان تکامل طراحی قابل توجه شدهاند. اگر همین حرف را مستند قرار دهیم، طبیعی است که فرد خلاقی مثل جانی بخواهد از سیستم راکدی مثل اپل در بحث طراحی جدا شود. با خروج او، اپل الان فرصتی دارد تا سیستم طراحی خودش را دوباره تعریف کند و به طور بالقوه به سمت انتخابهای طراحی جسورانه و منحصر به فرد سوق دهد.
- پرورش استعدادهای جدید
برخی از افراد میگویند که شاید خروج جانی فرصتی برای اپل باشد تا از طراحان با استعدادی که تازه کار خود را شروع کردهاند استفاده کند. بسیاری حدس میزنند که آیو با کنارهگیری قصد دارد نسل بعدی استعدادهای طراحی را در اپل تقویت کند و در عین حال همچنان از خارج سازمان، آنها را راهنمایی و پشتیبانی میکند. این رابطه همزیستی ممکن است به دیدگاههای طراحی متنوع و پویا منجر شود و آینده برند بسیار درخشانتر شود.
- تغییر در رهبری و جهتگیری
تیم کوک، مدیرعامل اپل، اخیرا ساختار سازمانی کمپانی را به شدت تغییر داده است. این تغییرات بسیار طبیعی هستند چون این کمپانی باید خودش را با تغییرات بازار در حال حاضر وفق دهد. خروج آیو ممکن است با حرکت استراتژیک اپل برای تمرکز بیشتر بر خدماتی مثل Apple Music، Apple TV و Apple Arcade همزمان شده باشد. این تغییر استراتژیک میتوانست آیو را وادار کند تا به دنبال چالشهای جدید در محیطی باشد که با اشتیاق او برای طراحی سختافزار هماهنگتر باشد.
تمام این فرضیات منطقی هستند اما نمیتوانیم قطعی بگوییم که کدام مورد دلیل واقعی جدایی جانی آیو از اپل است. این احتمالات فقط میتوانند نشان دهند که چه انگیزههایی ممکن است در وجود یک فرد بااستعداد و توانمند باشد. اینکه بخواهد آزادی هنری خودش را بازیابی کند، یا شاید به چالش کشیدن علایقش در صنایع جدید و یا حتی میل شدید او به توانمندسازی نسل بعدی طراحان، هیچ کدام دلایل بد و نامناسبی نیستند. تنها مسئله قطعی در سفر اپل جانی یک چیز است: میراث آیو را تا سالهای سال در دنیای فناوری خواهیم دید. شاید اپل پا در یک مسیر ناشناخته برای طراحیهای خود گذاشته باشد، اما جانی میراث خود را مثل یک چراغ راهنما در جای جای مسیری که باید طراحان طی کنند باقی گذاشته است. طراحان فقط باید با خلاقیت خود طرحهای جانی را تکامل دهند و نوآوری بیشتری را به طراحیهای گذشته اضافه کنند.
معروفترین پادکستهای Jony Ive
خیلی نرمال است که افراد مختلف در سراسر دنیا بخواهند در مورد دیدگاه، نگرش و تفکرات فردی مثل جانی اطلاعات جدیدی بدست بیاورند. بنابراین اصلا جای تعجب نیست او مهمان پادکستها و برنامههای تلویزیونی متعددی در طی سالها فعالیت حرفهای خود شود. تجربیات این شخص بسیار میتواند آموزنده و مهم باشد و روی علاقهمندان به دنیای طراحی اثرات مثبت زیادی بگذارد. به همین دلیل هم ما در ادامه به برخی از معروفترین پادکستهایی که جانی در آنها حضور داشته است، میپردازیم.
- Designing with Debbie Millman Matters
در این پادکست، جانی با دبی میلمن، طراح و نویسنده مطرح، گفتگوی جذابی دارد. آنها در مورد موضوعات مختلفی مثل تاثیرات آیو، فرآیند طراحی در اپل و اهمیت همدلی و درک متقابل در طراحی بحث میکنند. هر دوی آنها به شدت عاشق طراحی هستند و به همین دلیل گفتگوی جذابی دارند که باعث الهام گرفتن مخاطبان و همچنین افزایش اشتیاق آنها به یادگیری شده است.
- The Tim Ferriss Show
حضور جانی آیو در این پادکست ثابت میکند که صحبتها و تفکرات او هم برای علاقهمندان به فناوری و هم برای طراحان، لذت بخش و جذاب است. تیم فریس، به عنوان یک کارآفرین و نویسنده مشهور، در این برنامه سعی میکند در مورد فرآیند خلاقانه آیو، روتین روزانه او و همچنین مهمترین درسهایی که در طول زندگی حرفهای خود برایش الهام بخش بودهاند، اطلاعاتی کسب کند. از بحث در مورد اهمیت سادگی گرفته تا آشکار کردن جنبههای پنهان فلسفه طراحی اپل، همه و همه را میتوانید در این برنامه از زبان خود جانی بشنوید و بدانید که یک نابغه طراحی چطور به پیشرفت و خلق طرحهای جدید فکر میکند.
- How I Built This with Guy Raz
گای راز به عنوان میزبان این پادکست جنجالی و محبوب، به بررسی سفرهای کارآفرینان و افراد نوآوری میپردازد که محصولات یا شرکتهای قابل توجه و قابل تحسینی ایجاد کردهاند. در اپیزودی که Jony Ive در آن حضور داشت، مخاطبان متوجه نقش محوری و اساسی او در شکلدهی موفقیت اپل میشوند. در واقع ما به عنوان مخاطبان پادکست در مورد تولد آی پد، چالشهایی که با آنها روبروی بودند و فرآیند معمایی که تغییرات خارقالعادهای را در دنیای فناوری و طراحی ایجاد کرد، اطلاعات مفیدی را دریافت میکنیم. این اپیزود به معنای واقعی ذهن خارقالعاده پشت صحنه محبوبترین برند و محصولات جهان را معرفی و بررسی میکند.
- Master of Scale with Reid Hoffman
رید هافمن، یکی از بنیانگذاران لینکدین است که قبلا در مورد او به طور مفصل صحبت کردهایم. میتوانید با کلیک بر روی کلمه رید هافمن ، بیشتر در مورد این فرد تاثیرگذار بدانید. او در یکی از اپیزودهای این پادکست با جانی مصاحبه میکند و هر دو از رازهای موفقیت اپل پردهبرداری میکنند. مخاطبان این اپیزود نگاهی اجمالی به فلسفه طراحی آیو و تلاش مستمر او برای پایهگذاری برترین محصولات جهان میاندازند. هر دو در این پادکست در مورد اینکه چطور طرحهای عالی میتوانند بر کسب و کارها تاثیر مثبت بگذارند و کل صنایع را متحول کنند، صحبت میکنند.
حقایق عجیب در مورد جانی آیو
همانطور که قبلا هم گفتیم، این غول طراحی، زندگی پر رمز و رازی دارد و اطلاعات زیادی در مورد او در دسترس نیست. اما ما 5 حقیقت جالب در مورد او که کمتر در موردشان صحبت شده است را بررسی میکنیم.
- شیفته متریال است
برخلاف تصور عموم، تخصص جانی خیلی بیشتر از فناوری است. یکی از علایق کمتر شناخته شدهی او، علاقه به مواد و فرآیندهای ساخت است. در واقع اگر طراحیهای اپل را قبل از ورود او به کمپانی و بعد از خروج او را بررسی کنید، متوجه میشوید که این علاقه روی طراحیهای او هم تاثیر زیادی گذاشته است. آیو یک بار خیلی قاطعانه گفت که موقع طراحی، زمان زیادی را صرف فکر کردن به احساس لمس و ساخت اشیاء نسبت به عملکرد واقعی آنها کرده است. این رویکر منحصر به فرد هم باعث شده است محصولاتی خلق کند که نه تنها از نظر بصری چشمگیر هستند، بلکه کیفیت متریال ساخت بینظیری هم داشتند.
- دوست دارد گمنام باشد
جانی آیو علیرغم اینکه یکی از تاثیرگذارترین چهرهها در دنیای UI/UX است، پشت یک هالهی غلیظ از گمنامی پنهان شده است. آیو فقط یک بعد عمومی محدود را به نمایش میگذارد و به ندرت در رسانهها ظاهر میشد یا مصاحبه میکرد. مسلما افرادی که با او مصاحبه کردهاند، افراد قدرتمندی بودند که توانستهاند او را مجاب کنند. همین دوری او از رسانهها باعث شده است که ما بیشتر از همیشه کنجکاو زندگی او باشیم و حواشی زیادی در مورد سبک زندگی او به وجود بیاید. البته نتیجه همین مسئله هم نشان داده است که رمزگشایی فعالیتهای او فقط با کمک خودش و زمانی که صحبت میکند اتفاق میافتد. بسیاری از افراد جانی آیو را مصداق بارز ضربالمثل ” اجازه بده کاری که انجام دادی صدای تو باشه” میدانند.
- گرفتن لقب شوالیه توسط ملکه
جانی در سال 2012، به دلیل خدماتش در طراحی و سرمایهگذاری، نشان شوالیه را از ملکه الیزابت دوم دریافت کرد. در حال حاضر او لقب Sir را دارد و همین لقب یک لایه مرموز جدید را به شخصیت جذاب او اضافه میکند. شوالیه شدن سر جانی آیو موقعیت او را به عنوان یک چهره و الگوی مطرح در صنعت طراحی تثبیت میکند.
- اقدامات بشردوستانه
عجیب نیست که این فرد تاثیرگذار اقدامات بشردوستانه هم مانند جک دورسی مدیر عامل سابق توییتر داشته باشد. او در سال 2017، با طراح مشهور مارک نیوزون برای مدیریت یک حراج خیری به نام RED auction همکاری کرد. این رویداد باعث شد 13 میلیون دلار برای مبارزه با ایدز جمع شود. مشارکت آیو در امور بشردوستانه نشان دهنده تعهد او به ایجاد تاثیر مثبت فراتر از حوزه طراحی و فناوری است.
سخن پایانی
کمکهای بیحد و مرز جانی آیو به دنیای UI/UX باعث شد تحولات عظیمی در دنیای تکنولوژی رخ دهد. ما سعی کردیم در این بخش از معرفی افراد موثر در مدرسه صفر تا صد، مانند جردن پیترسون، برایان چسکی و لکس فریدمن تمام نکات مهم در مورد این شخصیت برجسته را بررسی کنیم.
دیدگاهتان را بنویسید